czwartek, 20 listopada 2014

Szarlotka z budyniową pianką

Na prośbę męża w sobotę upiekłam szarlotkę, miała być koniecznie z budyniem. Wrzuciłam w wyszukiwarkę hasło i przełączyłam na grafikę i wybierał mąż na oko i stwierdzam, że wybrał rewelacyjnie :D Padło na przepis:  http://arabeskawaniliowa.blog.pl/2012/08/05/szarlotka-z-budyniowa-pianka/
Przepis był dla mnie inspiracją, natomiast wprowadziłam sporo swoich zmian: mąkę w połowie zmieniłam na gryczaną (jestem jej ogromną fanką), zmniejszyłam ilość cukru, śmietanę zamieniłam na jogurt grecki light i jeszcze kilka mniejszych. Trochę zabawy z nią jest, ale warto. Córka wzięła kawałek do szkoły i już mam zamówienie na andrzejki :D



Szarlotka z budyniową pianką

Kruche ciasto:
- 250 g mąki pszennej
- 250 g mąki gryczanej
- 1 łyżeczka proszku do pieczenia
- 150 g  cukru
- 1 op. cukru waniliowego
- 200 g zimnego masła (lub margaryny)
- 5 żółtek
- łyżka lodowatej wody
- 3 łyżki zimnego jogurtu greckiego light 
 Masa:
- 2 op. budyniu śmietankowego (każde na 1/2 l mleka)
- 1/2 l chudego mleka
- 5 białek
- 140 g cukru
 Warstwa jabłkowa:
- 1 i 1/2 kg kwaśnych jabłek
- cynamon

Kruche ciasto: mąki wymieszać z proszkiem do pieczenia, cukrem i cukrem waniliowym, dodać masło pokrojone w kostkę i wszystko posiekać lub jak ja wyrobić odpowiednią końcówką miksera.. Dodać żółtka i szybko zagnieść. Stopniowo dodawać jogurt, aż ciasto stworzy kulę (jeśli starczy mniej to nie trzeba dodawać całej ilości, wystarczy tylko tyle, żeby się dobrze wyrobiło). Ciasto podzielić na pół. Jedna połowę włożyć do lodówki, a drugą do zamrażalnika na ok. 30 min.
Piekarnik nagrzać do 180ºC.  Ciastem z lodówki wyłożyć blaszkę (ok. 27 x 36 cm) wyłożoną papierem do pieczenia. Podpiec spód przez ok. 10 min, do lekkiego zarumienienia. Przestudzić.
Masa: ugotować budynie bez cukru na mleku, gotowy budyń wystudzić. Białka ubić z cukrem i połączyć z wystudzonym budyniem.
Warstwa jabłkowa: jabłka poszatkować w cienkie plasterki i wymieszać z cynamonem. Wyłożyć je na wystudzony spód, na nie rozsmarować budyniową masę, a na wierzch zetrzeć drugą połowę ciasta, które mamy w zamrażarce. 

Piec przez ok. 60 minut w 180ºC.
Można posypać cukrem pudrem, ale dla nas było wystarczające słodkie.



Smacznego!

1 komentarz:

  1. Kasiu piekłam już wielokrotnie szarlotkę z pianką, ale budyniową jeszcze chyba nie .... pysznie wygląda:)

    OdpowiedzUsuń